„Zaplátaj diery textilného priemyslu“

V súčasnej dobe je módny priemysel 2. najšpinavší a najneetickejší priemysel na svete – životné prostredie znečisťuje predovšetkým vo fáze výroby a farbenia textilu.

Módny priemysel zamestnáva viac ako 30 miliónov ľudí, z ktorých väčšinu držia pod úrovňou chudoby v tzv. modernom otroctve.

 

Fast fashion – lacno a rýchlo nakúpiť, párkrát obliecť a opäť kúpiť nové a trendy kúsky. Oblečenie stráca hodnotu, klesá jeho cena a cenovky už dávno neodrážajú jeho skutočnú hodnotu.

 

Oblečenie je pri tom pre ľudí často určitá forma vyjadrenia, čo teda o nás hovorí to, že si na seba dáme oblečenie s takýmto pozadím?

Riešenia

 

Okrem hnutí, ktoré sa touto problematikou zaoberajú (napr. Fashiion Revolution) môže každý človek zmeniť a zlepšiť svoj vlastný prístup a to viacerymi možnosťami:

    • zaujímať sa o pozadie značky, od ktorej nakupujem
    • pýtať sa
    • podporovať lokálnu produkciu a malé podniky
    • zamerať sa na kvalitu miesto kvantity oblečenia

 

  • recyklovať

 

Recyklácia oblečenia môže prebiehať viacerými spôsobmi

  • SWAP – znamená výmenu oblečenia, ak niekoho omrzí alebo mu už nepadne kúsok oblečenia, podá ho ďalej a naopak
  • second hand – sekáče sú obľubenou možnosťou recyklácie v textilnom odvetví. Okrem cenových možností nás totiž kúsky v sekáčoch stále často prekvapia.
  • šitie z recyklovaných materiálov – veľa mladých ľudí sa dnes zameriava na módu šitú z recyklovaných materiálov. Je to rozvíjajúca sa a prosperujúca cesta módneho priemyslu (Marna, Wakivaky…)
  • vylepšiť si staré oblečenie – a o tom je #zaplataj

 

V dnešnej dobe preplnenej konzumom a spotrebou sme si zvykli dostávať hotové veci, kupovať hotový produkt, hotovky ako jedlo, autá upravené na mieru (pre väčšinu ľudí), hotové domy, byty a hlavne množstvo hotového oblečenia, ktoré nás po chvíli omrzí a často putuje do koša či na skládku. Už ako malých nás pritom učili, že to, čomu dáme trochu energie si vážime viac. Predávajúci nás rozmaznávajú a podnikanie sa riadi heslom „dostať produkt zákaznikovi pod nos tak, aby iba raz pohol prstom“.  Ako si potom chceme vážiť veci a baviť sa o udržateľnej móde a udržateľnom podnikaní, keď z náš okolie a korporáty robia lenivcov?

 

Hlavnou pointov značky Zaplataj je zaplátanie týchto dier v našom systéme čo najjednoduchším spôsobom. Je to možnosť venovať svojmu oblečeniu trochu času, upraviť si ho, vylepšiť, niečo možno pokaziť, požiadať niekoho o pomoc a niekomu zase pri tvorbe pomôcť…No na záver si povedať, že to, čo nosím je naozaj ten pravý originál. Nie originál z výkladu, ktorý má ďaľšia tisícka, ale ten jeden. Ten môj.

V skratke ide  len o linorytom potlačené kusy látky. Čo sa však skrýva pod nimi sú nie len šaty, ktoré svojim upravením dostali nový život ale i ľudia, ktorí ich pomohli vytvoriť a venovali tak čas svojmu oblečeniu a podpore tejto myšlienky. Ale tak podrobnejšie…prečo záplaty?

“Záplata je originálnym vyjadrovacím doplnkom pre Váš kúsok oblečenia”

Princíp záplat stojí na pilieroch recyklácie, originality, kreativity, aktivity a spolupráce. Práve týchto 5 pilierov je v mojich očiach základom udržateľnosti tohto produktu.

 

RECYKLÁCIA:

Pilier recyklácie je taktiež rozdelený do viacerych častí:

 

  • Záplaty ťa prirodzene privádzajú k recyklácii svojho, či iného staršieho oblečenia. To, že si vec upravíš podľa seba utužuje vzťah so svojim kúskom. Princíp záplat je propagovaný práve ako doplnok pre recyklované oblečenie.

 

  • Okrem toho, že týmto doplnkom vdýchneš život starému oblečeniu sa pri jej výrobe používajú recyklované materiály. Plachty a látky, na ktorých sú grafiky záplat tlačené sú plachty pôvodne určené na vyhodenie kvôli malej trhlinke, či inej vade.

  • Grafika, ktorá pokrýva jednotlivé kúsky je tlačená technikou linorytu, teda vyrývaním do starého linolea. Linoleum, z ktorého je matrica na jednotlivé tlače pochádza zo starých podláh, ktoré čakajú na vytrhanie a odnesenie na skládku. S týmito materiálmi pracujeme aj v oblasti workshopov a šírime tak aj myšlienku recyklácie mimo oblasť textilného priemyslu.

ORIGINALITA

Potreba vyjadriť sa

Človek má odpradávna potrebu sa nejak vyjadriť. Často krát je to tvorivou cestou a často krát náš o to okráda konzum, ktorý nám tlačí hotové veci podľa predlohy. Najščastejšou formou vyjadrenia v dnešnom svete je oblečenie. Ako sa hovorí, šaty robia človeka a veĺa ľudí chápe oblečenie nielen ako „vec“ na nosenie, ale ako vyjadrovací prostriedok, niekedy maliarske plátno. Nápisy na tričkách nás sprevádzajú už dlhú dobu, tlačené dizajny taktiež. Koncept #zaplataj ponúka široké spektrum možností vyjadrenia. Okrem toho, čo budeme mať na záplate, ktorú si vyberieme, je formou našeho vyjadrenia aj umiestnenie a spôsob umiestnenia záplaty na náš kúsok oblečenia.

Tlač

Ako som spomínal vyššie, Záplaty sú tlačené ručne formou linorytu. Linoryt je takzvaná tlač z výšky, čo znamená, že zo starého linolea si pomocou na to určených rydiel vyrobíme niečo ako pečiatku, na ktorú nanesieme farbu a otlačíme dizajn na podklad. To spôsobuje, že každý jeden kúsok je sám o sebe originál. Tlač totiž nie je presná a hoci môžu tlače vyzerať rovnako a vyjadrujú rovnakú myšlienku, v detailoch sa každý kúsok líši. To vyjadruje taktiež synonymum ľudí, ktorí hoci môžu mať podobné názory a myšlienky, stále sa nájdu veci, v ktorých sa líšia. V ideálnom svete ich však spája to, čo majú spoločné viac ako rozdeľuje to, v čom sú odlišní.

KREATIVITA

Finálny kúsok

Pilier originality je úzko prepojený s kreativitou. Je postavený aj na tom, ako bude vyzerať finálne upravený kúsok.  Pri každom obraze je pri jeho vnímaní dôležité aj umiestnenie v priestore. Ak by sme si niektoré kúsky tričiek vystavili do rámu, nepochybne by mohli vysieť v galérii, úplne bežne sa s nim však nestretneme. Synonymum rámu je pasparta. Práce a grafiky sa kombinujú s farebnými podkladmi a vytvárajú jednoduché a vkusné orámovanie. Zároveň však podporujú originalitu výtlačku. Práve pre tento spôsob podpory vyjadrenia sú záplaty ako stvorené.

Kreatívne sa teda vyjadrujeme už pri umiestnení záplaty. Môžeme si ju dať na predok, na chrbát, na nohavice, na zadok, na rukáv, tašku, kdekoľvek nás napadne.

V tom s akou farbou ju skombinujeme. Záplaty majú totiž obrovské množstvo farebných kombinácii čo otvára taktiež mnohé možnosti kombinácie farieb.

V tom ako ju prišijeme. Niekto totiž holduje vkusnému strojovému šitiu, iný si zase veci zošije tak, aby nedokonalosti boli jasne priznané. V každom balení so záplatou čaká okrem odkazu na “Mapy krajčírok” a odkazu pre podporovateľa aj ihla a niť s odkazom “Najprv to skús, ak sa to nepodarí, pošli to ďalej” aby si každý mohol na vlastné prsty skúsiť, čo je vlastne za tak prirodzenou vecou ako je šitie.

 

SPOLUPRÁCA

Nevieš si poradiť? Posuň to ďalej. Zmyslom Záplat je totiž aj spolupráca a to dvojakým spôsobom.

Spolupráca s umelcami

Prvý druh spolupráce je spolurpáca s umelcami, ktorí sa budú na tvorbe záplat podielať. Produkt je otvorený širokej verejnosti a spolupráci s viacerymi umelcami. Z každého predaného kúsku s dizajnom od jednotlivých autorov a autoriek budú ich tvorcovia ohodnotení.Momentálne sú záplaty, ktoré prezentujem doplnené mojou autorskou tvorbou. Už teraz sú však dohodnuté spolupráce, ktoré koncept obohatia a prepoja väčšiu skupinu ľudí.

Spoluprácu s krajčírkami môžeme rozdeliť do dvoch sekcií:

Jednou z nich je príprava Záplatových kolekcií, kde skombinujeme záplaty so sekáčovým oblečením a vytvoríme tak kolekciu, ktorou sa môžu prezentovať a za ktorú budú patrične ohodnotené krajčírky, ktoré sa na nej podieľali.

V rámci projektu taktiež vytvoríme Mapu/open dokument, kde sa môžu do jednotlivých miest zaraďovať krajčírky alebo len ľudia, ktorí sú schopní prišiť nášivku a chcú si niečo málo privyrobiť. Ak si teda kliknete na dokument a nájdete svoje miesto, mali by ste nájsť aj osobu, ktorá Vám s prišitím svojho kúsku pomôže. Okrem drobnej podpory tak rozšírime povedomie o šikovných ručičkách, ktoré sa tejto práci venujú.

AKTIVITA

Zásadným pilierom tohto kocneptu je práve aktivita. Keďže podstatou záplat je šírenie povedomia o tejto problematike, šírenie vyjadrení a kultúrne obohacovanie, je neustála aktivita hlavnou zložkou fungovania. Preto je zisk po odrátaní zaplatenia pracujúcich, ktorí sa na tvorbe priamo podieľajú,pridelený občianskemu združeniu Zaujímam sa. To sa okrem tejto problematiky zaoberá aj sociálnym aktivizmom, šírením kultúry, alternatívnej kultúry a spájaniu ľudí s podobnými myšlienkami.

V rámci aktivity je dôležitá aj interakcia s okolím. V rámci nej si ktokoľvek môže počas pravidelných workshopov organizovaných po celom Slovensku vyrobiť svoj vlastný finálny kúsok. Či už sa rozhodne hecnúť vyrytie vlastnej grafiky do linolea alebo len vyskúša tlač grafiky, ktorá je v ponuke.

Koncept sme opísali, čo je na záplatách?

Momentálne sú záplaty prezentované v dvoch variantách. Jedna z nich začala projektom “Nejebem na to”, ktorý spája ľudí zaujímajúcich sa o svoje okolie. Grafiky tohto projektu spočívajú konštruktívno-kritických pohľadoch na okolie. Vo vetách, ktoré nás nútia zamyslieť sa a v šírení týchto myšlienok.

 

Tieto grafiky totiž boli prvotným spôsobom môjho vyjadrenia. Keď som ich však tlačil na tričká, uvedomil som si, že pracujem z materiálom, ktorý vznikol za nehumánnych podmienok. To ma donútilo zamyslieť sa nad tým, na čo tlačím svoje myšlienky. Po dlhšom premýšľaní, ako spojiť všetky kritériá som dospel práve k výsledku, ktorý tu teraz opisujem.

Spolu s “Nejebem na to” vznikol aj projekt Know them?, ktorý si kladie za úlohu šíriť povedomie o inšpiratívnych osobnostiach. Tak ako si subkultúrne skupiny obšívali oblečenie svojimi idolmi z undergroundového sveta si môže ktokoľvek obohatiť kúsok svojho oblečenia o podobizeň hodnotných osobností ako Jaro Filip, Katarína Kolníková, Jan Werich a ďaľší z terajšej i pripravovanej kolekcie.

Ďakujem, že ste sa dočítali až sem. Verím, že sa tejto súťaže zúčastňujú vizuálne lepšie predstavované značky, verím však taktiež, že Vás táto “punkovejšia” prezentácia produktu neodradí od zamyslenia sa nad myšlienkou a možnosťami tejto jednoduchosti. Budem veľmi vďačný za akýkoľvek konštruktívny feedback. Prajem veľa úspechov v rozširovaní udržateľných myšlienok.

S pozdravom

Igor Hanečák